tisdag 25 september 2007

I förändringens eller dödens spår?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=696687

Fler och fler ansluter sig till munkarnas demonstrationer i Burma. I de flesta större städer hållsa dagliga demonstationer och fokus har sedan de började ändrat riktning. Det som i början var protester mot höjda bränslepriser har blivit krav på militärjuntans avgång och demokratisering. Burmaneserna vill ta ansvar för sin egen framtid.

Men när onsdagen snart gryr i Burma ökar spänningen i den forna huvudstaden Rangoon. Under tisdagen har säkerheten förstärkts med en större militär och polisiell närvaro. Och det som nog oroar världen mest är självklart den 22:a divisionens march mot Rangoon. 22:orna var bödlarna som slog ner demonstrationerna 1988 då nära 3000 demonstranter miste livet. Kommer historien upprepa sig?

Utrikesminister Bildt säger sig att regionens stormakter har störst inflytande över vad som komma skall. Han talar om Indien och Kina och jag håller med honom, vad EU eller USA skulle komma med för påtryckningar struntar nog juntans ledare i. Vi har helt andra ideal och annan syn på mänskliga rättigheter, annan syn på det mesta.

Vad som än händer hoppas jag på det bästa, men kommer ha mycket svårt att acceptera det som sker om det går åt skogen som 1988. Och om så är fallet måste omvärlden reagera.. men som jag tidigare hävdat.. hur? Hur kan vi hjälpa dem? Jag vill inte se ett nytt Irak lr Vietnam. Det är rent utav perverst att gå in med vapenmakt för att ändra ett lands statsskick. Men vad göra när sanktioner endast gör det svårare för den stora befolkningen än de stukade ledarna?

Jag hoppas så innerligt att juntan ser till sina hjärtan och tillåter fria val. Jag hoppas att de kan acceptera resultatet. Jag hoppas att ledaren för juntan som vill bli ihågkommen som en "stor buddistisk kung" skall vinna sitt folks respekt genom deras vägar och inte sina egna som nu fört folket emot honom.

Jag skall be för att morgondagens skänker förändring till Burma, om än martyrer för friheten krävs skall jag be för deras själar. Jag skall be för mina troende bröder i Burma, buddister, muslimer, kristna och hinduer alike. De är alla målet för mina böner ikväll och jag uppmaner er som läser, hoppas, be med mig.

//Moriouce

1 kommentar:

Thérèse Eriksson sa...

Mina böner är för dem ikväll.
Kram på dej!